Často kladené otázky

Výrobci aut s naftovými motory jsou nuceni používat řešení, díky kterým budou jejich vozidla splňovat emisní limity. Jedním z těchto řešení je kapalné aditivum s názvem AdBlue. Jeho úkolem je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Přestože se AdBlue dávkuje samo a nedoplňuje se příliš často, je dobré o jeho fungování něco vědět. Například proto, že po jeho úplném vyčerpání vozidlo již znovu nenastartujete.

AdBlue je kapalné aditivum, které má podobu vysoce kvalitního 32,5% roztoku močoviny v demineralizované vodě. Jedná se o netoxickou a nehořlavou látku, která je známá také pod názvem AUS 32. Tento název vychází z anglického výrazu Aqueous Urea Solution (vodný roztok močoviny).

AdBlue se používá u naftových motorů za účelem snížení obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech a využívá procesu selektivní katalytické redukce: Výfukové plyny nejprve prochází přes filtr pevných částic, který je zbaví sazí. Do výfukového potrubí je poté automaticky vstřikován právě roztok AdBlue a dochází zde k chemické reakci, při níž jsou oxidy dusíku rozloženy na dusík a vodu (vodní páru). Tyto neškodné látky následně vycházejí ven z výfuku.

Díky tomuto procesu jsou vozidla schopna plnit emisní normy Euro 4 a vyšší. Někteří výrobci zavádějí tento systém ve všech vozech s naftovými motory, jiné automobilky přistupují k tomuto řešení jen u těžších a výkonnějších modelů.

Pro AdBlue existuje ve vozidle samostatná nádrž. U starších modelů se k této nádrži dostanete po odkrytí podlážky zavazadlového prostoru, novější vozy nabízejí praktičtější řešení. Hrdlo nádrže na AdBlue u nich najdete vedle hrdla palivové nádrže.

O dávkování roztoku se nemusíte nijak starat – probíhá plně automaticky dle požadavků řídící jednotky.

AdBlue není nutné doplňovat příliš často – obsah nádrže vydrží obvykle průměrně na 15 000 – 20 000 km. A to více je však nutné hlídat jeho hladinu, resp. reagovat na výzvy k jeho dočerpání. Pokud je totiž roztok ve vozidle zcela vyčerpán, po vypnutí motoru už vozidlo znovu nenastartujete. Toto opatření vychází z nařízení evropské legislativy.

Dostanete-li se do takové situace, můžete v krajním případě dolít místo AdBlue destilovanou vodu (v žádném případě obyčejnou!). Motor se vám podaří nastartovat, ale ujedete takto maximálně 1 000 km. Systém po chvíli rozpozná, že nedochází k selektivní katalytické redukci, a nahlásí závadu. Návštěvě servisu se potom nevyhnete.